fredag 19 september 2008

Servis och inredningstankar

En så vacker servis! Den är mormors. Jag gillar blått och vitt - har alltid gjort. Så fina middagar det blir med den här servisen!

Jag funderar en massa på inredning här hemma just nu. Vilket håll ska man gå åt? Vilken stil gillar man bäst? Det finns ju såå mycket fint som man vill ha med men det känns som att det kan bli fel då. Jag undrar också lite hur man vet att man har hittat sin stil? Hur man får ihop en enhetlig inredning som inte spretar åt en massa olika håll? Får man i så fall avstå saker som man gillar för att det inte skulle passa med det man redan har? Ska man ha samma igenom hela huset eller kan man ha olika rum?
Nu kanske ni tycker att psyket är min nästa hållplats men jag tror också att ni andra tänker samma som jag. Eller?
Kram Annika

10 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Vilken ljuvlig servis och skoj att den har varit din mormors!

Jag tror att bara man hittar den röda tråden så gäller det att inte bara hålla sig hyfsat till den utan även blanda lite grann för att få det personligt. För egen del kallar jag min smak New England, lantligt vitt och en smula industriellt. kram!

Katta sa...

Nämen hallå, inte är de funderingarna nåt för psyket heller tokfia.Själv funderar jag inte så mycket på vilka stilar och saker jag blandar utan skaffar och fixar sånt som jag gillar helt enkelt,andra tycker kanske att jag har det spretigt men jag trivs själv. Däremot har jag lite svårt för vissa möbler som sambon dragit med i vårt hem, de skulle jag gärna byta ut och kommer så småningom att göra.Som tur är bryr han sig inte så mycket om vad jag gör här hemma utan trivs med det han med.Tycker att en för enhetlig stil ibland kan bli tråkig andra gånger så snyggt, svårt det där.Känn dig fram och låt hemmet växa fram tror jag är bäst.Kram Katta(jag är klänningssömmerska i grunden men gör en del annan sömnad med dock väldigt lite gardiner)

Ekebo sa...

Visst är det svårt att hålla sig till enbart en stil, ialla fall har jag det som gillar att variera och ändra om hemma. Önskar att jag kunde. Jag tycker själv att det går att inreda rummen i olika stilar men att man har en röd tråd.....vet inte om det går men så tänker jag. Det låter så kul att ha så mycket att planera och fundera ut i ert nya hem. Kram Malin

Vitt är vackert sa...

Vilken fin servis!!!
Har tyvärr inga bra tips för att få bort gammalt lim, kan tänka mig att det sitter som berget.Värma det på nåt sätt kanske? Värmepistol?.. Inget tips till eran badrumsrenovering heller, men jag kollar gärna dina eftersom vi också ska fixa våran såsmåningom.

Det här med att hitta sin stil är verkligen inte lätt. Finns så mycket olika fina stilar. Tycker man kan ha olika stil i olika rum, men som de före mig sagt får det ju gärna finnas en röd tråd... Kan ju vara vit bas eller nåt, då kan man lätt byta stil om man skulle tröttna också.

Ha det bra!

Kram Ellinor

In my house sa...

Nämen halluuuu.....
Nu är det redan fredag,,, ojoj vad gammal man börjar att bli =)

- Sån servis tror jag att farmor har,,, ofta har dom ju även precis ALLT som ingår i den....
- Stilar hit och stilar dit,,, men sååå kul de ä.... Jag avstår ifrån många saker pga att de ej hade passat in,,, jag måste ha lite harmoni mellan mina saker,,, jag har "samma" "stil" i hela huset,,, för då kan man flytta runt sakerna lätt och förnya utan att köpa nytt... Jag är ju sån som vill ha det städat,,, så om jag går in i ett hus med en massa saker,pynt och grejer överallt,,, får jag städryck el tänker att där dammar dom nog inte ofta,,, så lättstädat och iordning!!! Då trivs jag bäst.... =) =)
Jag är ju väldigt inne på de industriella looken som blandas med lantligt! Vill ej ha de gulligt och för mycket lull lull = är lika med "städning" för mig!!!!

- Ojojoj,,, varför ska jag alltid krångla till mina kommentarer,,, du kanske förstår hälften *fniss*

Ha en härlig kväll... KRAMAR josse

Grodmamman sa...

Fin servis! Jag har en likadan, men med dekoren "Maria Björnbär". Den har samma form och kant som din. Den har jag fått av min mormor som samlat den till mig.
Det där med stilar tycker jag också är svårt. Här har vi skaffat en ljus bas, mycket vitt, men även ljust beige. Tycker om mörka möbler och vi tycker om ek. Ju mer jag bloggar ju mer inser jag att det nog är åt "New England" hos oss. Samtidigt finns det lantliga detaljer. Jag är heller inte mycket för lull-lull då jag hatar att städa. Lättstädat ska det vara!
Kram

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Så fin servis!
Oj visst är det svårt med inrednings stillen,men jag blandar allt möjligt jag.
Kram Irene

Fröken Fräken sa...

Ja, det är inte lätt att bestämma sig, särskilt om man som jag tycker om många olika stilar. SJälv har jag löst det med att ha en ganska neutral bakgrund - väggar, golv och sådant, då kan man variera mycket (vilket behövs om man som jag har väldigt ombytlig smak men inte riktigt har råd att köpa nya möbler hela tiden) Men man får nog hålla sig till en stil i taget. Inte blanda allt jämt. Sedan ger det sig efter ett tag vad man tycker om, man får prova sig fram!!

Ullis/Leva på landet sa...

Jättefin servis du fått efter mormor. Den var helt ljuvlig.

Tittar bara in för att önska dig en riktigt skön helg!

Kram Ullis

Emmas Vita Hus sa...

Vad roligt med en ny läsare! Jätteroligt att du kikade in hos mig, du är jättevälkommen tillbaka!

Jättemysig blogg du har, kikar gärna in igen!

Kram!