tisdag 23 september 2008

Förvaring ska bli vit

Hej hej!


Nu har jag haft fullt upp med detta skåp. Det verkade vara ett enkelt projekt - som de andra byråerna jag gett mig på - men det här var värre. Det var mycker rengöring av möbeln först. Den har nämligen stått ute i ett magasin, ej vinterbonat, sedan morfar var ung. Jag har fått det av morfar och han har haft bildelar i skåpet tills jag fick det.

Här har jag kommit igenom dammet som satt utanpå skåpet.

Fördelen är ju att skåpet inte behöver slipas innan det målas. Det har tidens tand skött om :)

Denna är dock ej rengjord än. Tänk vilket pill!!! Hur ska mitt tålamod överleva detta...? Den ska i alla fall sitta uppepå skänken. Den är ju hur fin som helst! Kolla den slitna spegeln!

Igår fick jag på ett lager med grundfärg. Det tog låång tid då det är en del detaljer och man vill ju inte ha något rinn av färg. Har ni någon bra pensel att tipsa om då det gäller målning av svarvade spiror och små detaljer?

Den här krackeleringen skedde helt naturligt och måste vara en följd av all väder och vind som skåpet har fått utstå under en hel del år. Jag tycker att det är fint!


Idag har jag hunnit få på ett lager med den vanliga färgen och det kommer att bli jättefint när det är klart. Skåpet ska stå i hallen och är då det första man ser när man kommer in igenom dörren! I skåpet ska vi nog ha skor tänkte jag. Trots skohyllor och skoskåp så räcker skoförvarigen ändå inte till. Rensning kanske?

Tack för alla gulliga kommentarer på min blogg! Så roligt att ni tror på den gröna färgen på vårt hus! Det känns rätt och på ett bra tag har jag inte velat med detta beslut :) och det är ju ett bra tecken.

Vi ses! Kram Annika

9 kommentarer:

Lotta sa...

Hej!
Vilket underbart skåp!
Kommer bli såååå vackert vitt.
Väntar med spänning på det färdiga resultatet.
Ha det bra
Kram
Grannen i det gröna huset

Grodmamman sa...

Härligt gammalt skåp du fått tag i! Kommer att bli jätte fint när det blir vitt, men jag förstår att det testar ditt tålamod!=)
Kram

Rosa Hemmet sa...

Men ój vilket läckert skåp, du har verkligen tur som har så mycket fina möbler att möblera med lite här och var från släktningar! Så kul med ärvda saker oxå, de har en historia och nostalgi:) Kommer att bli supersnyggt i er hall!

Lilla Blanka sa...

Hej Annika!

Magnifikt skåp - wow!
Skall bli såå kul att se slutresultatet!

Kram
Mia

Vitt är vackert sa...

Va fiiint! Kommerbli superfint i vitt!
Vi kan inte heller få för mycket skoförvaring. Förtår inte detta...

Ha det bra!

Kram Ellinor

Viola sa...

Jag blir precis sjuk, vilket underbart gammalt skåp med ljuvliga detaljer och spegel, suck! Det kommer att bli så fint, ska bli så roligt att se det klart, nu tänker jag länka dig så vi inte glömmer bort varandra och förhoppningsvis hittar någon dig hos mig så då får dom hälsa på din fina blogg, ha en bra dag, kram VIOLAN

Fröken Fräken sa...

Jag kan se att det är en del pillande - skulle det gå att använda sprayfärg på detaljerna kanske? Men håll fast vid visionen om vilken vacker möbel det blir när det är klart!!

Jo, Falugrön är ganska mörk och så skiftar den.. det är den färgen som Ernst målade det nya SOmmartorpshuset med för några säsonger sedan, om du minns? Men nyansen känns absolut inte 70-tal!

chokladblomma sa...

Oj, vilket tålamod du måste ha! Kommer bli jättefint när det är klart!
Ha det!
Kram

Hemma hos Razzel sa...

Bildelar???? Man tappar hakan! -Vilken tur för skåpet att du tog hand om det!!