lördag 20 september 2008

Ny dörr i vårt hus!

Ja, då var den utbytt - den gamla dörren som satt i vår "lilla" ingång och vägen ner till källaren bland annat. Den gamla dörren var nog endast en enkel förrådsdörr och höll inte ute vind och kyla så bra. Nu har vi en riktig ytterdörr och kan öppna upp lite mer i trappan så huset känns mer öppet och får in mer ljus. Sambon ville ha denna dörren med stort fönster och jag var lite tveksam till den men han hade rätt! Vilket ljusflöde rakt in i de förut så mörka utrymmena!


Så här såg den gamla dörren ut (dock nymålad och piffad, var ju tidigare brun...)

Och här är den nya dörren. Det syns inte på denna bilden men det kommer in mycker mer ljus nu och det går rakt in i hallen!

Sett utifrån:

En ny trappa får vi ha också. Den gamla tog brorsan bort med grävmaskinen. Men det var bra för den hade gjort sitt. Den var i betong och höll på att vittra sönder.

Lite modernare och fräschare. Nu är vi inne på att måla huset i någon slags grön och så blir det i så fall vita knutar och vitt runt fönster och dörrar och vita vindskivor.

Ja, det fattas lite lister på insidan men vi kanske kan sätta dit dom gamla...vet inte riktigt om sambon redan har bestämt hur detta ska gå tillväga. Jag har nämligen jobbat idag och har missat allt detta roliga. Jag såg lite i början när svärfar och hans bror Snickaren B sågade sönder den gamla karmen och tog bort den. Och nu är sambon iväg och spelar match så honom ser jag nog inte förrän ikväll. Då får vi veta HUR det ska gå med listverket i källartrappen!

På återseende och en trevlig lördag! Kramar!

22 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Ja, det är ju lite trist det där med att gamla dörrar inte är så bra på att hålla värmen på rätt ställe... men det måste vara skönt att få in mer ljus!
Ni kan inte måla huset i falugrön? Eller huset kanske är målat med annan typ av färg så att det inte går..?

Här har man inte hunnit pyssla något med grejerna. Först skulle jag ju sortera upp i städskåp och pysselskåp. Tog ju hela lördagen typ!...suck..tur att man har söndagen kvar, då ska det bli roligare grejer!

chokladblomma sa...

Den dörren blev ju jättebra där med det stora fönsterpartiet! Förstår att det blir ljusare!
Ha en bra helg!
Kram A

Grodmamman sa...

Vilken skillnad det blev med en ny dörr! Både hallen och huset som helhet fick ett lyft! Blir det en likadan vid huvudingången senare?
Kram

Skatan sa...

Hej!

Ja du, tänk vad det gör skillnad med ny dörr och vad fönsterna kan ljusa upp!! Fint blev det :)

Godkväll,

Anna

Ekebo sa...

Fin fint med en ny dörr känner igen mig i att gamla dörrar inte håller värmen så bra. Vi har en innerdörr som vi får sätta in på vintern inte alls kul. Härligt med mer ljus. Ha en skön söndag Kram Malin!

Huset på kullen sa...

Dörren blev ju jättebra, det är nog smart med ett fönster i en källardörr då det oftast är mörkt där.

Ha en underbar söndag!

Kram Linda

Pysselprinsessan sa...

Vilken fin dörr! Härligt med mer ljusinsläpp! Låter fint med grönt och vitt på huset! Det tror jag kommer att passa perfekt!
Ha en trevlig söndag!
Kramar

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Så fin dörr!
Kan tänka mig att det blev ljusare och ljus är nått vi alla nordbor vill ha.
Kram Irene

chokladblomma sa...

Den genialiska idén är än så länge lite hemlig! Men det är förhoppningsvis en bra lösning på en fotovägg på en gipsvägg!
Ha det!
Kram!

Viola sa...

Hejsan, vilken skillnad med den vackra vita nya dörren, hoppas helgen varit bra, är hemma igen efter härliga dagar på Österlen, bilen orkade knappt hem med alla loppisfynd, ha en bra måndag, kram VIOLAN

Kallholmen sa...

När jag var 24 år så köpte vi vårt hus. Det hade också betongtrapp och en dragig dörr.
Det är svårt att bli sugen och veta vad man vill på alla ställen samtidigt så jag förstår dina funderingar, låt det ta tid en del val blir hel rätt en del får man göra om. Grönt blir nog hur fint som helst på huset vårt är grönt och jag älskar grönt. Men det är 10 år sen vi målade så vi ska måla om nästa sommar.
P.S en fotbolls match är ju roligare med ikea före haha vissa komentarer får man leva med länge....
Kram Malin

In my house sa...

Dörren blev ju kanon,,, jag gillar när det är fönster i... Som du säger,,, blir inte så mörkt!!! Vi har ett sånt frostat fönster jämte dörren "du vet" och inbrottslarmskillen som va här, klankade ner duktigt på detta,,, klart att jag förstår men,,,, ljuset!!! Han menar ju då att "tjuvarna" *ta i trä* bara slår sönder rutan och låser upp.... Men men!!! HAN pratade om mycket,,, och vi hade typ fel på allt enligt honom,,, dom vill la tjäna lite pengar oxå.....
- Har ni funderat över detta??? el har ni gjort nåt för att förebygga??? (huhu,, man kanske inte vågar skriva sånt här här =) vi ska nog sätta nåt slags galler innanför våra källar fönster dom är i lagom höjd att krypa in i....
HUR FANKEN KOM JAG IN PÅ DETTA,,, nu då??? ifrån ett dörr prat!!! hmmm, jaja! Kramar j

Vitt är vackert sa...

Vilken fin! Ser ju jättebra ut! Ljust och härligt. Skönt med en som håller ute drag och annat.
Va synd att du missade utställningen, var verkligen jättemysigt att gå omkring där och titta, blir ju en annan sak i verkligenheten, än att bara se bilder. Även om det är kul att se bilder också.....svammel....

Ha en bra vecka!

Kram Ellinor

Anonym sa...

Det blev verkligen skillad på ljuset. Jättefint! Kram

Johanna på Härstad sa...

Hej Annika! Vad kul att få följa renoveringen av ert fina hus! Av en ren händelse hamnade jag på din blogg. Nu när jag är mamma ledig och lillan sover brukar jag passa på att titta runt bland alla fina inredningsbloggar, för att få lite ny inspiration, ibland får jag visst lite väl mycket nya ideer enligt Anders...! Massa kramar Johanna Andersson Ps. hälsa sambon Ds.

Gårdsromantik sa...

Blev ju mycket ljusare och sökert mycket mindre drag,
Härlig färg ni har på huset.

Kram Maud

Riot girl sa...

Ja ljus kan man aldrig få för mkt av, klokt att välja dörr som släpper in ljuset.
Kram
Krusidull

Design i tid och rum sa...

hej! det blev jätte fint med den dörren, och dem passar bra till dem flesta hus, lite klassiska är dem. Jag har svarat på din utmaning,så om du vill kan du titta in hos mig..kramiz så länge!

Rosa Hemmet sa...

Tjopp! Här händer det då grejor hela tiden, hinner ni någonsin vila gott folk? Blir lite stressad när jag ser hur mycket ni hinner med:) Fint blev det med den nya dörren, bra med ett stort fönster som släpper in mer ljus som du skrev! Låter som att färgvalet på huset skulle bli riktigt snyggt:)

karofina sa...

vilken skillnad!! verkligen! härligt med nytt ljus!
tycker det kan vara fint med gamla dörrar, den vi hade gillade jag men den var helt knäckt, det blåste in och den var risig. vi väntar på spröjs fortfarande, kommer bli en himla skillnad sen när den kommit på! :)

kram!

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så fint det blev! Vad härligt med så mycket ljusinsläpp också! Det gör alltid så stor skillnad.
Ha en bra kväll.
kram!

Mjuka sa...

Fint med den nya dörren!!
Kommer bli så fint hos dig
kramar M