tisdag 19 augusti 2008

En dyrköpt läxa...

I söndags stötte vi på ett otrevligt problem i huset. Det var nämligen stopp i avloppet... Inte kul alls men vi tog reda på hur man kunde ordna detta på egen hand. Rensband införskaffades på Coop och vi började greja. Det visade sig att detta "lilla" rensband var för klent och vi lånade ett som var mycket starkare och inte böjde sig så mycket. Och det FASTNADE i avloppet. Idag har 3 vuxna karlar dragit i det men inte fått loss det...
För att göra en lång historia kort, så har det var en spolbil här idag och löst upp och spolat rent i rören. (De spolar med hett vatten och högt tryck.) Och han tillkallade två killar som skickade ner en kamera i rören och hittade rensbandet och var det satt fast. Sedan fick de lirkat loss det.
Pris/h för en spolbil i vårt område: 759.-. Hos oss tog det 1,5 h. Pris för kamera: 1600.-

Det kunde ju ha blivit mycket dyrare om man varit tvungen att gräva upp rören för att ta reda på var rensbandet satt fast. Och nu vet vi ju hur rören ser ut och var det är nyare rör och var det är äldre rör.
Men jag ville dela med mig av tipsen jag fick från dessa 3 händiga karlar:

* Spola ej ner tvättlappar, bindor, tamponger eller hushållspapper i toaletten. Hushållspapper löser inte upp sig i vatten, det gör toalettpapper.
* Slösa hellre med vattnet än snåla. När man snålar får man inte spolat rent ordentligt och det bygger på i rören tills det tar stopp.
* Försök att spola rent emellanåt på egen hand. Häll en hink med vatten i toaletten för att få vattnet att spola rent ev. smuts. Eller spola med vattenslangen i golvbrunnen i källaren. Gärna ut igenom vattenlåset och in i rören. Man kan få in vattenslangen flera meter!

Och kom ihåg: vatten fastnar aldrig i rören! Spola mycket då håller man rören fria!
Bra att kunna i äldre hus.

Kram Annika

7 kommentarer:

Hemma hos Razzel sa...

Tack för tipset! Det där med att spola med slangen i golvbrunnen har jag aldrig tänkt på! Rensade avlopp i lördags.....usch! Men man måste ju..

Grodmamman sa...

Tack för tipsen!
Här fick vi också stopp en gång. Det var i rören från toaletten. Jag diskade på ovanvåningen och släppte ut det vattnet som går direkt ner till vår toalett. Allt detta vatten tryckte upp "proppen" i vår nyinstallerade duschkabin. Jag vände i dörren när jag upptäckte detta och lät sambon ta hand om all sörja.
Hoppas att ni slipper fler "proppar".
Kram

Kallholmen sa...

Det är inte riktigt roligt med rören i gamla hus. När vi nyss flyttat in i vårt hus växte björkrötter in i vårt avlopp från huset. Vi fick gräva upp allt ända till gatan och det var sten överallt. Usch sånt vill man glömma.
Carolina.

Smultronstället sa...

O shit, det lät inte kul men skönt att det löste sig iaf.


Ha det gott!
Kram M

Design i tid och rum sa...

hej min vän! tack får kommentar, jag har själv tittat in hos dig igår men kunde inte svara, på grund att jag blev uppring av mina släktingar i Kroatien, morfar är jätte dålig åkte ambulans till sjukhuset.ETt JÄTTE allvarlig bakterie har drabbat hans lungor.
Så nu orkar jag inte blogga,vill bara gråta- det är värdens snällast morfar,
Men jag har titta lite hos dig..det har hänt mycket och fina saker har du köpt och fått...
Kramar Dadda

karofina sa...

oj, hjälp!! det blir stopp eller "rinner dåligt" i våra avlopp ibland men det brukar lsöa sig med liten propplösare... hade nog aldrig vågat veva mig ner i avloppet men har ju ingen aning om hru det ser ut där ;) men nu har ni ju lärt ert nått som du sa :)

blev ju lite dyrare än vad det hade kunnat bli.... men ändå, det där vara bara en småsumma om man ser över vad saker o ting kostar att fixa/underhålla i ett hus.

man lär sig med tiden, vi lär oss hela tiden. :)

kram!

In my house sa...

Hej duuuu..... Nämen, får man fråga vad som är ditt "problem" sen 10år????
- Va och kikade på stolarna idag i butik,, och givetvis så kostade dom i plåt-färg mycket mer än vit tex.... ca: 2500kr plåt vit ca: 1600kr!!!! lite skillnad, och jag ska fanken ALLTID gilla de dyra mest....... Jävligt mycket pengar. Har hittat dom på nätet och då 5500kr för 4 stolar... Pallen kostar detsamma = konstigt.....
- Vi är helnöjda med fönstret i väggen, de va liksom jätte viktigt att få in de,,, annars hade vi väntat med köket tills vi hade mer pengar och rivit hela väggen och dubblat köket!!! men faktiskt, så har ja inte så stort behov av ett JÄTTE kök, så detta blev bra.....

- Imon ska vi till Malmö,, heldag med shopping :) Kramar j