lördag 17 april 2010

Att det kunde ta så´n tid

Hur många vinklar och vrår finns det på trädgårdsmöbler egentligen?
Idag var dagen då jag äntligen tog tag i vår utemöbel-situation. Nämligen precis innan vi skulle svänga in på vår lilla grusväg kom jag på att vi nog borde köpa färg! Det var inget jublande som tog plats på vägen dit men när färgen var inhandlad verkade ändå idén få positiv respons...
Efter vi hade parkerat hemma satte jag genast igång med slipandet av gruppen. Och jag slipade och slipade och slipade... Sedan tvättade jag snabbt av den med diskmedel och vatten. Och därefter började jag måla och måla och måla...
I mitt huvud såg scenariot annorlunda ut. Jag skulle ju bara slipa lite lätt först och sedan måla första lagret. Och sedan ett till och så skulle det vara klart.

Efter 4 timmar hade jag, med nöd och näppe, precis målat allting klart en gång efter att ha slipat och tvättat. Man kan väl förutspå att det blir ett pass till imorgon :)
Så för att sammanfatta: det jobbigaste var inte att sitta på knä i gruset och måla...

Slipat och klart för ett lager färg:


Möblerna målas med fönsterfärg. Men som ni ser i bakgrunden på bilderna, finns det fönster som också skulle behöva en omgång av penseln... Här är soffan vit och fin:I höstas köpte vi dynor på rea på Coop. Det var 75% rabatt vilket innebar att vi fick 4 dynor till priset av en. Så med en ärvd trädgårdsgrupp, en färgburk för 349.- och dynor för 175.- kostade denna sommardröm totalt 524.-. En spottstyver jämfört med Grythyttan som skulle kosta 15.000.-! Och efter att denna är färdigmålad kommer jag nog att sitta lika bra i den då jag slitit så med att få den fin! Egen härd är guld värd!

Obs! Detta ordspråk gäller endast tills jag vill köpa något nytt i stället för att ta tillvara på något gammalt...

Kram Annika

6 kommentarer:

Grodmamman sa...

Jösses, vilket jobb! Det är därför jag inte gillar att måla möbler!:) Vi fick slipa och lacka om våra möbler för något år sedan och det fick maken ta hand om. Jag kan måla väggar och småsaker, men inte möbler!:)
Hoppas att ni får njuta många gånger i den där gruppen i sommar!
Kram

Ullis/Leva på landet sa...

Det är massor med jobb att måla utemöbler. Gjorde det för något år sedan och jag har fortfarande någon stol kvar att måla som jag inte orkade då. Kommer att bli så fint.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Huset på kullen sa...

Oj vilket jobb. Jag har ett bord som ska målas om och jag har dragit ut på det i flera månader nu. Måste ta tag i det snart. =) Det kommer att bli så fint, vita utemöbler är supersnyggt.

Kram Linda

Camilla sa...

Hej och tack för din hälsning!

Kul att hitta hit och vilket jobb du har gjort med era utemöbler!!! Men så fint det blev:) Nu skall jag kika runt lite mer hos dej!

Mvh
Camilla

Unknown sa...

Så fint det blev! Vilket jobb du har lagt ner! Jag tror alla gånger att du sitter minst lika skönt i den som i någon annan hutlöst dyr grupp. Visst ä det bra o roligt med olika ordspråk-man kan också ta det ordspråket som för tillfället passar. Och vad gäller tillfällen så kan det variera från dag till dag, vecka till vecka osv. ☺ Ha det gott. Kram Lenita

Sandra | Inspirera Mera sa...

Ja det där förarbetet är inte nådigt och lång tid tar det. Men fint blir det!

Jag har fått massor med bra tips. Kika igenom kommentarerna så får du tips på både blommor, böcker och sajter. Håller med att det inte är lätt att veta var man ska börja!