torsdag 4 december 2008

Glögg från Rörstrand?

Ja, det fanns glögg att köpa mitt ibland alla tallrikar, glas, ljuslyktor, vaser, skålar, muggar, kastruller, dekorationer och bestick inne på Rörstrands "Fabriksbutiken". Och när glöggen var i en så fin flaska så var det ju en "win-win-situation"!


Fast flaskan var finare än glöggen var god... Jag gillar saftglöggen och vinglöggen bättre...

"Nej, nu målar hon på något igen!" Så tänkte nog Marcus igår när jag gick ner i källaren för att såga till ett hyllplan av en limträskiva, satte upp två konsoller i köket och tog fram penseln igen.

Jag tycker att det ser så tomt ut i detta hörnet av köket. Det är en bit vägg ovanför köksbänken som behövde lite omtanke. Det kommer att bli mycket mysigare i köket nu, när det blir lite dekorerat.


Hur håller man rent på en lång köksbänk? Hur gör man för att det inte ska bli en yta man bara lägger ifrån sig sådant som man inte orkar ta tag i eller lägga på sin rätta plats?

Är det bara "självdisciplin" som är det rätta svaret?

Ha en bra dag! Här skiner solen!

Kram Annika

17 kommentarer:

Smultronstället sa...

Hej, fin flaska, jag brukar åxå prova olika glögger men det slutar iaf med att jag tycker blossas e godast, fast lucia choklad e ju jättegod, men den brukar ta slut fort tyvärr.

Köksbänkar e ett elände...men vi har lådor under, en till varje familjemedlem som man kan ha sina saker i istället för att de läggs uppepå...hjälper litegrann iaf..


Ha det gott Kram M

Kallholmen sa...

Har nog inget bra svar på köksbänken,tyvärr!
Men en konsollhylla kan man ju aldrig få för många av eller?
Jag får nog återkomma om färgen.
Jag vet att den är från Flugger och att det är oljelasyr.
Karmar och fönster är en standard färg men husfärgen har jag rört ihop två olika färger för att få den grönfärgen som jag ville ha.
Det är dock 10 år sen vi målade och oljefärger bleks så det var inte samma grönfärg när det var nymålat.
Men vill du så ska jag kolla på burkarna vad färgerna hade för nummer.
Kram Malin

chokladblomma sa...

Problemet med köksbänk-kaoset har vi här också. Tyvärr så är det nog diciplin som saknas...
Det verkar som om du inte bor så långt ifrån mig... Med tanke på att du besöker Rörstrands emellanåt. Hur långt har du dit?
Det blir nog jättefint med en hylla i köket!
Ha en bra dag!
Nu ska jag in till sta'n. Lidköping!!
Kram

Viola sa...

Har nog prövat åtskilliga gköggsorter, men det finns inget som slår Blossas starkvinsglögg, absolut bäst med sin rena smak, kramis

Grodmamman sa...

Snygg flaska!
Här finns det ingen lång köksbänk utan här hamnar allt på köksbordet istället. Disciplin är nog det enda som gäller, men jösses vad svårt det är!=) Här går det i perioder, men nu har jag en jätte hög som ska gås igenom och det får ske i helgen.
Kram

Anonym sa...

Du har verkligen hittat en vacker och unik glöggflaska må jag säga. Kanske lite synd att inte glöggen smakade lika bra... men nu har du ju flaskan i alla fall :)

Det är ju första gången jag är här och det är kul att titta runt på dina inlägg och du bjuder på så fina bilder.

Undrar just vad det ska bli med dina nymålade hyllplan i köket... ser fram emot att få se mera av resultatet sedan.

Kram Kram

C De-sign sa...

Hej ja hur kan man få sig till att hålla ordning... men man kanske ska tillta sig att det blir lite saker här och där.... så får man röja upp ibland.... Önskar dig en skön andra advent med god glögg!!! Kram fr C

chokladblomma sa...

Har inte testat brödet i Gillstad, trots att vi åker förbi titt som tätt. Vägen mittemot, in mellan husen, där inne bor min svåger!!!
Vi bor i Örslösa, en dryg halvmil därifrån. Det där brödet kan man köpa inne på Emelie's på Esplanaden. Det ska vara samma recept, för det är väl de stenugnsbakade brödkakorna du menar?!? "För di är gôôrgoa!!"
Ha en bra helg!
Kram

Lillasyster sa...

Plockar och städar diskbänken gör jag minst två gånger om dagen. Det går inte att hålla rent.

Härlig glöggflaska och vilken fin hyacint på förra inlägget. Själv tål jag inte hyacinter så jag får allt låta bli :(
Ha en skön helg!

Design i tid och rum sa...

Hej! det var ett tag sedan,och hinner inte titta run hos anndra har så mycke med skolans projekt. Till den 10.sedan är det över.Puh!Men alltid hamnar jag hos dig.
Jag gillar Rörstrand,och har faktiskt fyndat något i veckan På loppis, (ska visa senare).
Ha det så bra kram kram...Dadda

Vitt och nött sa...

vilken fin flaska! va tråkigt dock att inte glöggen inte va så god..

hoppas vi får se hyllan sen :)

ha en skön fredagkväll!
kram!

Huset på kullen sa...

Åhh..jag gillar Fabriksbutiken. Vilka snygga flaskor.

Ha en mysig helg!

Kram Linda

Design i tid och rum sa...

HEJ ! titta in hos mig !kramar Dadda

Huset på kullen sa...

Det går bra att gå inne i klädkammaren, det är 2 m på det högsta stället och 90 cm längst in. Min sambo som är 1,92 tycker dock att det är lite trångt men han behöver ju inte vara där inne =)

Kram Linda

Millas hem sa...

Hej!
Fina flskor du visar! ALLTID rätt att måla lite! :)
Kram C

Lallis - liv och leverne sa...

Vad kul att det gick att köpa glögg där också:)
Kram Lallis

Lina sa...

Hej!
Flaskan var jätte fin, vi har en från förra året i liknande stil. Upptäckte dock att den gått ut...Vi har inte vågat smaka på den. Behåller flaskan för den var så fin! Glöggen var gjord i Hjo!

GEKÅS, japp de är Ullared jag menar!Jag beukar också säga Ullared, men numera finns de ju så himla många andra affärer där!

Må så gott och ha en bra vecka!
Kram, Lina