lördag 25 april 2009

Rost är vackert

Hej igen!
Förra helgen fick jag och pappa en stund att greja lite tillsammans. Så jag tog chansen och bad honom hjälpa mig med en spaljé till min klätterros. Det tog inte mer än 20 minuter så var den klar.
Konstruktionen var mycket enkel och den skulle endast svetsas ihop på 8 olika punkter. 4 hörnstolpar av rostigt armeringsjärn som sattes ihop av två fyrkanter. Den står nu på baksidan av växthuset:Den blev ca 2 m hög och den står förvånansvärt stabilt: Rosen ser dessutom stark ut trots att den flyttades i somras när den blommade som bäst. Så nu ser jag verkligen fram emot ett stort fyrverkeri av cerise-rosa, stora rosor!Mer rost har det tillkommit i växthuset i form av en "dörrmatta" i järn jag köpte på rea i slutet av förra sommaren. Den har legat ute hela vintern och rostat till sig :) Tyvärr gick den sönder men den duger bra som dekoration!Längst ner i trädgården hittade jag också en gammal gjutgärnsbrunn av mindre sort. Den var rejält sargad av tidens tand och vädrets makt, så den ska jag nog sätta någon fin växt i.

Som om inte detta vore nog var grannen vänlig nog att låna ut sin jordfräs så att vi kan få iordning på ett litet land som finns i trädgården. Och jag har dessutom flyttat en klematis från husväggen till ett av våra körsbärsträd. Jag tänkte att trädstammen skulle kläs med hönsnät och att klematisen skulle klättra uppför där. Hoppas den fixar flytten *håller tummarna*.
En helt underbar dag i solen har det varit här i västra Sverige. Hoppas ni också haft en skön lördag!
Kram Annika

8 kommentarer:

Grodmamman sa...

Vilken snygg rosspaljé din pappa fixade till! Och jag håller med dig om att rost är vackert!:)
Här har jag flyttat blommor hej vilt och min mamma har sagt varje gång att "det går aldrig", men än så länge har jag inte misslyckats!
Kram

Katta sa...

Åh, vilka vackra rostiga saker! Armeringsjärn är ju så vackert, såg faktiskt en liten bit rostigt armeringsjärn ligga på gatan här om dagen och fick sån lust att ta den :) är man knäpp eller? Men som sagt det är ju så snyggt. Kram Katta

Lallis - liv och leverne sa...

Jag håler med dig om att det är vackert:)
Kram Lallis

Viola sa...

Så himla fint dt blev med armeringsjärnen, använder dom oxå som stöd till mina klätterrosor,,,hoppas din helg varit lika skön som min, österlen är en av de vackrate platser jag vet och här har det fyndats både nytt och gammalt, ha en bra kväll, kram

In my house sa...

ÅÅÅÅ, så härliga bilder!!! det är just anti-d tab jag har fått!!! för just oro och ångerts (du vet) har ätit några förr för magen,,, blev då torr i munnen och mådde illa! med dessa,, jag tog en kvarts bit av tab,, för att slippa så mycket bi-verkningar!! och jag blev helt slagen av dom,,, låg hela dan, blev totalt slut bara av att gå några steg,,, ville bara ligga å blunda inte sova utan bara ligga,, å det gör jag aldrig trots att jag är sjuk,,, kram i varenda muskel,, satans värk i benen och helt matt!!!! låg i sängen hela dan... Grrrr,,, det blir ju verkligen att man drar sig för att ta en tab, då... Det va ändå bara 1 kvart bit!!!!


- Men jag vet att jag vill prova,, behöver!!! men fasen,,,, jag gillar inte att bli sån bara ligga å känna mig helt väck!!!

Kraaaaaam j

Vitt är vackert sa...

Kan uinte annat än hålla med. Rost är snyggt. Vi har också liggandes sånna där böjda armeringsjärn som jag funderat på vad jag ska göra med... Vill ju inte slänga dom. Detta var ju en bra idé!

Hoppas helgen varit bra!
Kram!

Fröken Fräken sa...

Vilken häftig rosspaljén ni fick ihop! Och att ha en så stor ros att den behöver en sådan spaljé... nejdå, jag försöker att inte vara avis!

Kul att du gillade mitt bord, jag har blivit väldigt förtjust i det, och kommer att låta det vara som det är - bara lite slipning av bordsytan! Men som sagt, den gula färgen... helskum!!

chokladblomma sa...

Det blev ju jättebra! Jag skulle också behöva en klätterställning till en ros. Men med en sambo som har arbetat som betongarbetare i många år så har han lite svårt att se det vackra i armeringsjärn!! Konstigt va'?!:)
Ha det gott!
Kram