onsdag 3 november 2010

Underarbete pågår...

...sååååå tråkigt! Så idag strejkar jag. Idag sätter jag mig och tittar på "Arga snickaren"
och kollar runt på bloggarna istället. Ibland är det bra med lite paus så att man kan återgå till arbetet med inspiration och ny kraft nästa dag. Sedan får helgen gå åt till att jobba undan så mycket det bara går :)
Här är i alla fall det nyslipade golvet. Så vackert!

Jag gillar ju dessa vitmålade golv jättemycket, men när jag ser hur fint det är nu när det inte har någon behandling alls så tänker jag att jag gärna vill att det ska lysa igenom lite. Så det lutar åt att jag väljer någon vit bets/lasyr för att "både ha kakan och äta den". Vad hade ni gjort?

Good news: Plankorna är så gamla att kvistarna torkat för länge sedan så det verkar som vi slipper att kvistlacka :) *jippi*
Nu ska jag fortsätta ta det lugnt!
Kram Annika

5 kommentarer:

Grodmamman sa...

Vi har lackade golv och de blir gula efter ett tag. Min brorsa har lutat sina golv och vitsåpat dem och det är riktigt snyggt. Man ser fortfarande ådringen i träet och det gillar jag. Personligen skulle jag aldrig vitmåla ett golv.
Förstår att du behöver pauser emellanåt!:) Och du, tack för tipset med färgborttagningen, det ska jag kolla upp.
Kram

Klipphöjden3 sa...

Vi gjorde en form av uterum/sallskapsrum i vårt förra parhus. Där la vi in trägolv som vi vitlutade och sedan behandlade med ossmo(tror det heter så) hårdvaxolja. Det kan jag verkligen rekomendera. Blev gammaldags snyggt men ändå tåligt. Innan vi bestämde oss för hårdvaxoljan testade vi den lite hur den bla. annat stod emot t.ex rödvin, som ska vara typ det värsta för golvet. Resultatet blev i allafall perfekt. Kan ordna bilder ifall ni vill se mer!
Lycka till!
Kram Veronica

Unknown sa...

Det var ju en ren skattkammare det där att hitta trägolv där under! Jättefint! Inte så kunnig på det där med o måla golv.. hmm.. Men jag tänker på när jag laserade en möbel - inte kul! Svårt att handskas med, blev märken där jag hade dragit med penseln om jag hade stannat upp lite. Men men det kan ju va jag som har gjort fel. Men jag blev lite anti efter det ☺ Hur du än gör rekomenderar jag att ev. pröva det på en bräda innan du går på golvet, ett tips bara. Ha det gott. Kram Lenita

Fröken Fräken sa...

Jag är ju på intet sätt expert på hur man behandlar golv, men jag skulle ha vitbetsat dem och sedan lackat dem med matt lack. Utan matt lack tror jag att det blir rätt svårt att städa eller få bort fläckar...
Och underarbete är tråkigt. Efterarbete också.. jag har just sytt en pläd i fuskpäls och det bara yrde runt päls överallt. Jag håller på att bli vansinnig! Så jag behöver också en bloggpaus!

Lina sa...

Hej!
Har ingen erfarenhet av gamla trägolv...men jag drömmer ju om ett vitmålat golv! Kanske inte de mest praktiska, men så snyggt! De bästa är väl att fråga nån golvexpert...man vill ju inte få furugult golv så att säga utan mera som grodmamman skriver vitsåpade. De ska bli spännade att se resultatet!

Må så gott, Kram, Lina