torsdag 21 januari 2010

Kan man göra så här?

Hej!

I mammas köksfönster står det, med jämna mellanrum, ett glas med någon slags växt i. Meningen är att det ska bli rötter på den innan man planterar den. Nu undrar jag om någon vet om detta fungerar även på pelargoner?
På jobbet hade vi i somras en Mårbacka-pelargon som var så otroligt vacker. Krukan flyttades in i fikarummet under vintern och den har inte ens fått en droppe vatten eller någon slags skötsel... men den har tagit fart igen i alla fall. Så jag provar den här metoden för att kunna få lika fina, ljusrosa pelargoner hemma!

Visst är de ljuvliga!
Jag fortsätter att kika efter rötter!
Kram Annika

10 kommentarer:

Unknown sa...

Det går alldeles utmärkt med pelargoner och med de flesta andra växter också för den delen.
Låt de stå tills du ser att den fått rötter då planterar du den i jord.
Har massor av växter, mest pelargoner, just nu i vatten.
Så prova, det är jättelätt.
Lycka till!
//Camilla

Livet på Marbogården sa...

Håller med ovanstående, brukar funka fin fint. Trevlig Helg!

Grodmamman sa...

Säger som de andra!:) Här tog jag skott av en blomma och de stod jätte länge i vatten, men nu har de jätte långa rötter. Borde plantera dem nu!:)
Kram

Fröken Fräken sa...

Tyvärr vet jag inget om pelargoner eftersom jag är allergisk. Men däremot vet jag hur man ska få virkade saker stela. Man kokar ihop 2 dl florsocker med en halv dl vatten, doppar det virkade i och låter det torka på plant underlag, tex rostfri bänk i köket. Ska man inte ha det virkade platt, måste man nog forma efter något, men välj inte papper, för det får man aldrig loss...

Lina sa...

Hej!
Ja, jag håller med föregånde talare...min mamma tar sticklingar av sin pelargoner,och även frön som hon driver upp. Jag håller mig till att övervintra de jag har i friggeboden! Håller tummarna hårt att de överlver och blommar i sommar igen! =)

Må så gott & trevlig helg!
Kram, Lina

Ullis/Leva på landet sa...

Hoppas att du får en fin pelargon nu hemma till sommaren. Tänk vad bra det är när man kan ta sticklingar och få nya växter istället för att behöva köpa nytt hela tiden.

Ha en bra helg!
Kram Ullis

Stjärnor & Champagne sa...

Mårbacka som är så fina. Tyvärr så är jag inte så bra på att få pelargonerna så fina.
Kram Anne

lottens vita och gröna sa...

jejemen ser man en härlig pellis så nyper man ett skott och sätter det i vatten, varmkram lotten

Huset vid ån sa...

Kikar in o Tackar dig för titten sen förra veckan! Jag har inte varit runt hos er förrän nu eftersom min kära sambo F blev svårt sjuk i tisdags. Men nu äntligen börjar det ordna sig o gå mot rätt håll! Hoppas allt är bra med dig! Pelargonskott brukar vara väldigt tacksamt att sätta i glas o sedan plantera i jord. Ett stort Lycka till! PS. Mårbackaperlagonerna brukar bli ljuvliga! kram Therese

annashusidingtuna sa...

Jodå det ska funka!
Kram Anna