onsdag 20 januari 2010

2009-12-22

I fredags var det begravning för min morfar. Han somnade in tidigt på morgonen, två dagar innan julafton. Ceremonin innehöll mycket vackert. Musiken som valts ut gick rakt in i hjärtat. Här är stillhet och tystnad
nu när marken färgats vit
från den trygga gamla kyrkan klingar sången ända hit
jag har stannat vid vägen
för att vila mig ett tag
och blev fångad i det gränsland
som förenar natt och dag

Och ett sken ifrån ljuset
bakom fönstrets välvda ram
har förenat de själar
som finns med oss här i tiden
Och jag vet att de som har lämnat oss
har förstått att vi är
liksom fladdrande lågor så länge vi är här

Där bland gnistrande stjärnor
som förbleknat en och en
kommer livet väldigt nära
som en skymt av sanningen
vi är fångar i tiden
som ett avtryck av en hand
på ett frostigt gammalt fönster
som fått nåd av tidens tand

En sekund är jag evig
och sen vet jag inget mer
bara ett att jag lever
lika fullt som någon annan
Jag är här och mitt på en frusen väg
finns det värme ändå
fastän snön börjar falla och himmelen är grå

"Koppången" heter den här visan. Helen Sjöholm sjunger den och jag har alltid tyckt mycket om den. Jag visste inte att den skulle vara med men jag blev väldigt glad när jag såg den i bladet.
Ibland har vi glädje i livet och ibland har vi sorg. Men min morfar ville att vi skulle leva livet medan vi levde.
Kram Annika

5 kommentarer:

Stjärnor & Champagne sa...

Hallå vännen...Åh vad tråkigt för er. Alltid så ledsamt när ens nära och kära går bort. Vilken fin sång...Jag saknar min mormor fortfarande fast hon gick bort -93.
Kram Anne

Livet på Marbogården sa...

Alltid tråkigt när någon går bort i ens närhet, min mormor gick bort för ett år sedan och saknar henne väldigt mycket i mellan åt.Kram

Hem och Lycka sa...

Beklagar verkligen sorgen.. Vilken fin sång, passade ju fint på hans begravning.

stor kram Mia

Grodmamman sa...

Så tråkigt! Min morfar gick bort på juldagen 1995, en underbar stjärnklar natt.
Så klokt sagt, att man ska leva livet medan man lever!:)
Kramar

Fröken Fräken sa...

Vilken vacker visa mitt i sorgen. Det är inte lätt när de man älskar går bort.. dagen efter mamma dogså kunde jag knappt ta mig upp ur sängen.. men så var det som att jag hörde henne säga, det hon brukade säga "Äh, men inget blir väl bättre av att du ligger där och mår dåligt!?" Mamma ville också att man skulle leva för allt vad man kunde!